اخبار داخلی
شماره: 34285
1400/03/17 - 08:00
سلول های ایمنی اصلاح شده، رویکرد درمانی موثر در حذف تومور مغزی

محققین روش درمانی مبتنی بر CART-cell ابداع نمودند که از طریق هدف قرار دادن گیرنده فاکتور رشد، تومور مغزی در موش را از بین می برد.

 

به نقل از بنیان، با وجود این­که در دهه اخیر پیشرفت­ های چشمگیری در زمینه درمان سرطان­ های خونی انجام گرفته است، تومور مغزی از نوع گلیوبلاستوما هم­چنان معضل بدون درمانی می­باشد. در همین راستا، محققین در قدیمی ­ترین موسسه تحقیقات پزشکی در استرالیا، به سرپرستی دکتر Jenkins تحقیقات گسترده­ای در زمینه یافتن درمان موثر برای تومور مغزی گلیوبلاستوما انجام می­ دهند.

در تحقیقات اخیر، این تیم از طریق دستکاری ژنتیکی، موفق به طراحی سلول­های ایمنی شدند که به طور اختصاصی گیرنده epidermal growth factor receptor mutant variant III (EGFRvIII) در سلول­ های توموری مغز را هدف قرار داده و آن‌ها را نابود می‌کند. با این حال، به دلیل ماهیت هتروژن سلول­های توموری، ممکن است بخشی از سلول­های توموری که این گیرنده را بیان نمی ­کنند به صورت دست نخورده باقی بمانند. به منظور بالا بردن کیفیت درمان، این تیم تحقیقاتی درمان­ های ترکیبی و هم­چنین هدف قرار دادن چندین آنتی­ ژن توموری به صورت هم­زمان را پیشنهاد می­ دهند. استفاده از تکنولوژی (chimeric antigen receptor T cell) CART-cell راهکار تازه­ ای نیست ولی نوآوری این تیم تحقیقاتی به این صورت که با بهره­ گیری از روش مولکولی پیشرفته، نوعی از CART-cell به نام GCT02 را طراحی کرده‌اند که پایداری بسیار بالا و قدرت اتصال بیشتری برای EGFRvIII بیان­ شده در سلول­ های تومور مغزی دارد قابل تحسین است. شایان ذکر است به زودی از این روش درمانی در سطح کارآزمایی بالینی برای بیماران تومور مغزی گلیوبلاستوما استفاده می‌شود و در صورت تایید به عنوان اولین مطالعه کارآزمایی بالینی در زمینه اثربخشی CART-cell برای تومور مغزی در استرالیا خواهد بود. نتایج این مطالعه در 9 می 2021 در مجله Clinical Translational Immunology منتشر شده است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved